A CATL és az autóeladások is kilőttek Kínban
- A kínai CATL óriási tőzsdei bevezetésre készül Hongkongban, akár 5,3 milliárd dollárt is bevonhat, aminek csaknem kilencven százalékát a magyarországi gyárára költené.
- A részvénykibocsátásban már több mint húsz nagy befektető vett részt, a tőzsdei kereskedés május 20-án indul.
- Közben Kínában fellendült az autópiac: áprilisban közel 15 százalékos éves növekedést hozott, részben az állami támogatású elektromosautó-csereprogram miatt.
A világ egyik legnagyobb akkugyártója, a kínai CATL komoly dobásra készül: közel négymilliárd dollárt akar bevonni hongkongi részvénykibocsátásával, ami 2025 eddigi legnagyobb tőzsdei bevezetése lenne globálisan. A cég 117,9 millió részvényt kínál eladásra, legfeljebb darabonként 263 hongkongi dolláros áron (12 ezer foint), de ez a szám tovább nőhet, ha aktiválják az úgynevezett „greenshoe” és „méretkorrekciós” opciókat. Így akár 5,3 milliárd dollár is összejöhet, aminek döntő részét – durván a kilencven százalékát – a Magyarországon épülő gyárukra fordítják, írta a Reuters.
Már több mint húsz meghatározó befektető bevásárolt a papírokból, összesen több mint 2,6 milliárd dollár értékben. A hongkongi papírok május 20-án indulnak a tőzsdén, és az árképzésnél akár engedményt is adhatnak a senzeni záróárhoz képest.
Eközben nem csak a CATL, hanem az autóeladások körül is felpörögtek az események: az autóeladások már negyedik hónapja növekednek, és 14,8 százalékkal múlták felül az előző évet. Összesen 1,78 millió személyautó kelt el áprilisban, és az év első négy hónapja alapján is erős a piac, 8,2 százalékos pluszban vannak az eladások. Ebben kulcsszerepe van az államilag támogatott csereprogramnak: aki leadja a régi autóját és elektromos vagy plug-in hibridre vált, komolyabb állami támogatásra számíthat, mint ha sima benzinesre cserélne. Eddig 2,7 millióan éltek ezzel a lehetőséggel. Egyebek mellett ezért is viszik a NEV (tisztán elektromos, hatótávnövelés és plug-in hibrid) autókat, mint a cukor: áprilisban már az összes eladás több mint felét tették ki.
Az export viszont nem alakult ennyire jól: áprilisban 2,2 százalékkal csökkent a kivitel az előző évhez képest, miután már márciusban is nyolc százalékos mínuszt regisztráltak.
